loading...
پژوهشکده مرجع پژوهش دانش آموزان
آخرین ارسال های انجمن
باقی بازدید : 1798 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

اختراع کفش اسکیت در سال 1763 توسط یک بلژیکی به نام ژوزف مرلین به ثبت رسید. وی که با سوار شدن بر کفش های جدید خود به یک میهمانی در لندن رفته بود به ناگاه با آیینه ای بسیار بزرگ و قیمتی برخورد کرد و آنرا خرد نمود. به غیر از مرلین مخترعین دیگری هم کفش های اسکیت با مدل های مختلف ساختند که اکثر این کفش ها دارای چرخ های خطی بودند که کفشهای تیغدار پاتیناژ را تداعی می کردند .56سال بعد “موسیو پتیبلد” فرانسوی نوع دیگری از کفش های اسکیت را به ثبت رساند.

مقدمه:

اسکیت ورزشی است آمیخته از هنر و مهارت فردی، این رشته با دارا بودن زیر شاخه های مختلف و تنوع حرکتی بسیار، دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است و هر روز بر مخاطبین این رشته مفرح افزوده می شود.
اسکیت با داشتن آمادگی جسمانی بالا و انعطاف پذیری، شرایط مطلوبی دارد. در دنیای امروز انسان ها به دنبال ورزش هایی می روند که در آن علاوه بر سلامت جسم و روان، زیبایی و هنر هم وجود داشته باشد تا بتوانند از لحظات خود لذت ببرند.

رشته اسکیت در سطح مفرح ترین ، زیباترین ، جذاب ترین و همگانی ترین ورزش ها محسوب می شود، این رشته می تواند به رشته ای پر مدال تبدیل شود و در آینده نزدیک یکی از ورزش هایی خواهد بود که در سطح اول ورزش کشور خودنمایی کند.

تاریخچه ورزش اسکیت:

اختراع کفش اسکیت در سال ۱۷۶۳ توسط یک بلژیکی به نام ژوزف مرلین به ثبت رسید. وی که با سوار شدن بر کفش های جدید خود به یک میهمانی در لندن رفته بود به ناگاه با آیینه ای بسیار بزرگ و قیمتی برخورد کرد و آنرا خرد نمود. به غیر از مرلین مخترعین دیگری هم کفش های اسکیت با مدل های مختلف ساختند که اکثر این کفش ها دارای چرخ های خطی بودند که کفشهای تیغدار پاتیناژ را تداعی می کردند .

۵۶سال بعد “موسیو پتیبلد” فرانسوی نوع دیگری از کفش های اسکیت را به ثبت رساند. وی ادعا می کرد که کلیه حرکات پاتیناژ را با کفش های اسکیت نیز می توان انجام داد، اما در عمل ثابت شد که بسیاری از حرکات بر روی کفش های پتیبلد یا غیر ممکن و یا بسیار مشکل است. همگام با افزایش اجتماع اسکیت در اواخر قرن۱۹ و اوایل قرن ۲۰ ورزش هایی که با اسکیت مرتبط بودند گسترش پیدا کرد.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/n00033034-r-b-004.jpg

در سال ۱۹۸۵ تولیدکنندگان شروع به ساخت نوعی دیگر از کفش های اسکیت به نام in line برای علاقه مندان به حفظ سلامتی کردند. در هنگامی که این اسکیت در دهه ۹۱ در بازار عمومی توزیع گردید، بازی های تفریحی هاکی دچار حرکت و جنبشی دوباره و جدید شد به طوری که در اواسط دهه ۹۰ این ورزش به یکی از پر طرفدارترین ورزش ها در امریکا تبدیل گشت. ورزش این لاین اسکیت از حدود سال ۱۹۸۵ آغاز شد که تا به امروز از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.
سازمان بین المللی ناظر بر این ورزش بر آورد نمود این ورزش از سال ۱۹۹۱ تا کنون حدود ۵۱۲ درصد رشد داشته و اینک یکی از ورزش های بیست گانه مطرح دنیا به حساب می آید. “لوئیس لگرانج” در سال ۱۸۴۹ یک جفت کفش اسکیت این لاین ساخت تا در اپرای فرانسوی Leprophel نمایش اسکیت را روی یخ شبیه سازی کند. این اولین باری بود که این لاین اسکیت به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفت اما به علت اینکه این وسیله توانایی دور زدن و ترمز گرفتن را نداشت به عنوان یک اختراع علمی یا وسیله کاربردی به حساب نیامد تا اینکه در اوایل ۱۸۶۰ در (مینیسوتای آمریکا)یک گروه از بازیکنان هاکی روی یخ از این وسیله با کفشی از پوسته سخت و چرخ های جدید از املاح آلی اسید کاربنیک برای تمرین در خارج از پیست استفاده کردند.
تا کنون رشته های زیادی از دل ورزش اسکیت بیرون آمده اند که در سطح جهان شاهد برگزاری رقابت های آنان هستیم. این ورزش به بازی های آسیایی راه یافته و انتظار می رود به المپیک نیز راه یابد .

ریشه نامگذاری این ورزش :

در قدیم این ورزش را رولربلیدینگ و اینلاین اسکیت می نامیدند و در واقع این نام از شرکت رولر بلید واقع در شهر مینیاپولیس، به عنوان یکی از مهمترین تولید کنندگان ابزارهای ورزشی اسکیت ریشه گرفته شده بود . اما اینلاین اسکیتها طی چند سال اخیر بسیار متنوع شده و بسیاری از شرکتها در بازار آن وارد شده اند . در همین ارتباط سازمان اینلاین رولربلید اسکیت در سال ۱۹۹۱ به سازمان بین المللی اینلاین اسکیت تغییر نام داد و از آن به بعد این ورزش به اینلاین اسکیتینگ مشهور شد.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/535vaypor_red34-300x230.jpg

اهمیت اسکیت:

ورزش اسکیت ورزشی متنوع، مفرح و با هیجان است و باعث تقویت تعادل در مغز و عضلات، بالا بردن قدرت عضلانی در تمام بدن، هماهنگی عصب و عضله و بالا بردن عکس‌العمل بدن می‌شود و چون این ورزش با موزیک همراه است بیش از بسیاری از ورزش ‌ها باعث شادابی و هیجان و هماهنگی می‌شود. ورزش اسکیت یک جور نوآوری در راه رفتن و پریدن و … است و امکان فعالیت‌هایی که نمی‌توان با پای معمولی انجام داد را برای انسان فراهم می‌کند و این موضوع آن را از دیگر ورزش‌ها متمایز می‌کند و به همین خاطر برای ورزشکاران جالب و دوست‌داشتنی است.

 بهترین سن برای شروع اسکیت:

در یک تحقیقی که توسط کارشناسان سوئدی به‌عمل آمده بهترین زمان برای شروع تمرینات با مقصود رسیدن به سطح قهرمانی، قبل از رسیدن به دوره بلوغ می‌باشد. انجام ورزش قبل از رسیدن به دوره بلوغ این اجازه را به شخص می‌دهد که به حداکثر استعداد ژنتیکی خود در افزایش طول قد (بلندتر شدن طول استخوان‌ها) دست یابد.

به گزارش سلامت نیوز بدین‌ترتیب هر چه‌قدر طول استخوان بلندتر شود به همان نسبت عضلات هم باید بلندتر و کشیده‌تر شوند که در نتیجه هر چه قدر عضله بلندتر باشد به همان نسبت استعداد افزایش حجم آن نیز بالاتر خواهد بود و عضله حجیم‌تر و قوی‌تر هم به معنای بیشتر شدن قدرت بدنی فرد خواهد بود.

آیا می‌دانستید در اکثر ورزش‌ها مثل: (شنا، بسکتبال، فوتبال، والیبال، بدنسازی، تنیس، دوچرخه‌سواری و.اسکیت سرعت..) داشتن قدبلند یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. و راه رسیدن فرد به سطوح بالای آن رشته ورزشی را بسیار آسان‌تر می‌نماید. داشتن عضلات بزرگ و قوی باعث بالارفتن قدرت بدنی فرد می‌شود و همان‌طور که می‌دانید رشد عضلات به‌وسیله طول استخوان‌ها متصل به آنها محدود می‌شود.

یعنی هیچ‌وقت طول عضله نمی‌تواند بزرگ‌تر از طول استخوان متصل به آن باشد. اجراء تمرینات ورزشی قبل از دوره‌های سنی در افزایش طول استخوان‌ها بسیار مؤثر و مفید می‌باشد شاید از تمرینات و تغذیه صحیح در این دوره بتوان به‌عنوان دوره ریختن پی ساختمان نام برد. همان‌طور که می‌دانید هر چه‌قدر پی ساختمان محکم‌تر و اصولی‌تر باشد به همان میزان توانائی ساختن طبقات بیشتر و محکم‌تر بر روی آن افزایش خواهد یافت.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/3ef39a7e0fcbd7c7db3bf09ef46a1e4d21360335405.jpg

پس ساختن پی و زیرساختار در ورزش و هر مورد دیگر مهمترین اصل می‌باشد.

اجراء تمرینات با وزنه در دوران رشد و قبل از بلوغ نه تنها از رشد قدی فدر جلوگیری نمی‌کند بلکه در صورت اجراء صحیح آن (تحت‌نظر کارشناس و مربی آگاه) باعث خواهد شد که شخص به حداکثر استعداد افزایش قدی خود (بسته به ژنتیک فردی) دست یابد و در ضمن در صورت تمرین زیرنظر کارشناس به هیچ عنوان احتمال آسیب‌دیده‌گی برای فرد نوجوان نخواهد بود.

در یک تحقیق دیگر که در شهر مالموی سوئد به‌عمل آمده مشخص شد که اجراء تمرینات در دورانی که استخوان‌ها در حال رشد هستند به میزان قابل توجهی از ابتلاء به پوکی استخوان جلوگیری می‌نماید. تمامی زن‌ها و اکثر مردها در صورت رسیدن به دوران کهولت تا درجه‌ای مشخص پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.

یک زن به‌طور معمول قوی‌ترین ساختار استخوانی را در سن ۲۰ سالگی دارا می‌باشد و پس از آن به‌صورت سالانه از چگالی (دانسیته) استخوانی‌اش کاسته می‌شود و با شروع دوران یائسگی (معمولاً سن ۵۲ سالگی) این میزان کاهش چگالی استخوان ۳ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.

مردان به‌طور معمول قوی‌ترین استخوان را در سن ۳۰ سالگی دارا می‌باشند و پس از آن سرازیری (کاهش چگالی استخوان) شروع می‌شود.

برای حفظ چگالی (دانسیته) استخوان و کاهش نرخ پیشرفت پوکی استخوان می‌بایست تمرینات با وزنه، (تمرینات قدرتی) را اجراء کرد.

اجراء تمرینات قدرتی قبل از بلوغ و ادامه دادن آن تا آخر عمر در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار مؤثر می‌باشد و دلیل آنهم بسیار واضح می‌باشد وقتی استخوان‌ها به‌طور معمول مجبور باشند در مقابل یک نیروی خارجی مقاومت کنند آن‌موقع است که باید قوی‌تر شوند تا بتوانند خود را با نیروی وارده تطبیق دهند و در آخر اینکه مکمل رسیدن به یک‌چنین شرایطی تغذیه صحیح و حفظ عادت‌های درست زندگی می‌باشد.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/468es0004-300x284.gif

اجزای اسکیت :

۱- چکمه ۲- سیستم بستها ۳- آستر ۴- کفی ۵- فریم

۶- چرخها ۷- توپی چرخ ۸- بلبرینگ ها ۹- سیستم راکر

زیر شاخه های اسکیت:

همانطوری که گفتیم اسکیت دارای شاخه های مختلفی است . زیر شاخه هایی مانند :

  1. - اسکیت با مانع
  2. - اسکی روی چمن
  3. - اسکی روی برف
  4. - اسکیت بورد
  5. - اسکیت اگرسیو
  6. - اسکی در بهمن
  7. - هاکی روی چمن
  8. - هاکی روی یخ
  9. - پاتیناژ

اسکیت با مانع

همان طور که از نامش پیداست ، یک سری مانع بر سر راه اسکیت بازان قرار می گیرد . در این نوع رشته ، ۲۰ مانع با فاصله ۸۰ سانتی نسبت به هم قرار می گیرند و اسکیت باز ، با حرکات سریع پا ، از بین آنان عبور می کند . این مسابقات به صورت تک نفره و دو نفره صورت می گیرد

اسکی روی چمن

اسکی روی چمن همانند اسکیت با مانع است و تنها فرقی که دارد آن است که مانع ها بر روی چمن شیب دار قرار دارند و اسکیت بازان ، باید در چمن از مانع ها عبور کنند

اسکی روی برف

این بخش از اسکیت ، خود دارای زیرشاخه هایی می شود . مانند اسکی رو برف با مانع ، پرش با اسکی

اسکی روی برف با مانع ، مانند اسکی روی چمن است و فقط بر روی برف صورت می گیرد

پرش با اسکی کاملاً متفاوت با سایر شاخه های اسکی است . زیرا اسکیت بازان در ارتفاع بسیار زیادی ، در یک سطح شیبدار طولانی ، به رقابت می پردازند

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/a12.jpg

اسکیت بورد

این نوع اسکیت از یک تخته چوبی با چهار چرخ تشکیل شده و میتوان از طریق چرخ هایش اسکیت را به سمت چپ یا راست خم کرد . این نوع ورزش را از زیر شاخه های اسکیت اگرسیو می دانند . این ورزش یکی از سخت ترین رشته های ورزشی است و دارای حرکات نمایشی زیبا ، اما سختی است

اسکیت اگرسیو

اگرسیو به معنای خشونت و تهاجمی بودن است . این رشته از اسکیت ، در سکوهایی که به شکلU انگلیسی هستند انجام می پذیرد و بیشتر جنبه ی نمایشی دارد و به عنوان پرآسیب ترین رشته اسکیت انتخاب می شود

اسکی در بهمن

از خطرناک ترین ورزش های جهان است . زیرا هر لحظه ممکن است شخص با مرگ رو به رو شود . این ورزش متعلق به انسان هایی با قدرت بدنی بالاست که بتوانند خود را در معرض خطر نگه دارند و آسیبی نبینند

این ورزش دارای هیجان بسیاری است اما ریسک و خطر آن نیز به همان میزان بالاست . کمتر کسی حاضر است خود را وقف چنین رشته ی ورزشی پر خطری کند

هاکی روی چمن

زمین بازی در این ورزش ، می تواند چمن یا یخ باشد . برای هر تیم یک دروازه وجود دارد و هر تیم شامل ۵ بازیکن است و هر بازیکن یک چوب مخصوص هاکی و یک کفش اسکیت مخصوص هاکی را در اختیار دارد

توپ این بازی نیز ، بسیار کوچک تر و محکم تر از توپ فوتبال است

در این ورزش اوتی وجود ندارد و این موضوع باعث افزایش تحرک و جنب و جوش در بازی می شود

هاکی روی یخ

قوانین این بازی همانند قوانین هاکی روی چمن است . هاکی روی یخ یکی از پر تحرک ترین ورزش ها در جهان شناخته می شود . به دلیل آنکه زمین این ورزش یخ است ، همواره سرعت بازی بیشتر از هاکی روی چمن می باشد

این موضوع باعث شده تا هیجان و اعتبار هاکی روی یخ ، بسیار بالاتر از هاکی روی چمن باشد

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/216668_dDwzk4p1-300x225.jpg

پاتیناژ

پاتیناژ یک رشته از اسکیت روی یخ است . در این رشته حرکات بسیار زیبایی نمایش داده می شود . مبنای حرکات این رشته ی ورزشی ، حرکات جهشی ، چرخشی و کششی است که به ۳ نوع انجام می شود : تک نفره ، دو نفره و یا گروهی

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/28141255217052046874890054399945S42-300x209.jpg

رشته های اسکیت:

رشته های اسکیت عبارتند از:سرعت,استقامت,نمایشی,اسکیتهای هاکی,اگرسیو .که ما به تمامی این رشته ها به صورت مختصر می پردازیم.

۱- اسکیت نمایشی (figure skating):

این رشته یکی از گسترده ترین شاخه های اسکیت است که میتوان هنر موسیقی و بازیگری در آن دخالت دارند. این رشته اسکیت بازهایی با تعادل خوب ، قدرت بدنی بالا ، دقیق و هنرمند می خواهد. تماشاچیان حرکات این اسکیت بازان را با دقت و ظرافت خاصی تماشا می کنند.
رشته های مختلف اسکیت نمایشی:

اسکیت نمایشی بازی‌های المپیک زمستانی شامل سه ( یا در واقع چهار) رشته است :
رقابت‌های انفرادی: در دو دسته مردان و زنان برگزار می شود و شرکت کنندگان به اجرای حرکات خود به صورت فردی می پردازند.

در رقابت های دونفره : هر تیم از یک ورزشکار زن و یک ورزشکار مرد تشکیل می شود که با همکاری یکدیگر به اجرای حرکات ویژه ای بر اساس نظم و انضباط خاص خود می پردازند؛این حرکات شامل «جهش با پرتاب» که در آن ورزشکار مرد با بلند کردن ورزشکار زن و پرتاب او به سمت بالا و اجرای حرکت چرخش توسط ورزشکار زن در روی سطح یخ به اجرای این حرکت می پردازد؛

حرکت «آسانسور» که در آن مرد ورزشکار زن را در بالای سر خود نگاه می دارد؛ حرکت «چرخش جفت» که در آن هردو ورزشکار با هم در یک محور مشترک به چرخش می پردازند، و دیگر حرکاتی از قبیل چرخش ها و جهش ها و دیگر حرکات مخاطره آمیز می باشد.

رقص روی یخ : نیز گونه دیگری از اسکیت نمایشی است که توسط یک تیم دونفره متشکل از یک ورزشکار مرد و یک ورزشکار زن انجام می شود.تفاوت رقص یخی با رقابت‌های دونفره در این است که ورزشکاران در رقص یخی بر روی رفت و آمد های پیچیده تر و حرکات سنتی رقص بالروم تمرکز دارندالبته قوانین برخی از حرکات رقص نمایشی مانند حرکت آسانسور با رقابت های دونفره متفاوت است.

در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۴ رویداد تیمی شامل چهار رویداد انفرادی مردان٬ انفرادی زنان٬ دونفره و رقص یخی برگزار می شود. اسکیت هماهنگ یکی دیگر از رشته های ورزش اسکیت نمایشی است که جزء ورزش های المپیک نمی باشد .

اسکیت هماهنگ شامل ۱۲ تا ۲۰ ورزشکار است .حرکت های نمایشی باید با نظم و هماهنگی ویژه ای انجام گیردواعضای تیم باید با یکدیگر یکپارچگی کامل داشته باشند.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/PFG800BG3546-300x261.jpg

۲- اسکیت سرعت(Speed skating):

اکثر اسکیت های سرعت دارای ۵ چرخ هستند و فقط در صورتی ۴ چرخ دارند که یا اسکیت باز دارای پای کوچکی باشد و یا بخواهد وزن اسکیت را کاهش دهد. همچنین چرخها دارای قطری بین ۷۶ تا ۸۲ میلیمتر یا بیشتر هستند. چکمه ها ساق کوتاهی دارند . و ترجیحاً از مواد سبک وزن مانند یک ماده ترموپلاستیک با قابلیت شکل گیری که بتوانند قالب پا را بگیرند ساخته می شوند و کسانی به این رشته رو می آورند که علاقمند به حرکات سرعتی و استقامتی هستند.

آشنایی با تجهیزات اسکیت سرعت و نحوه استفاده صحیح از آن :

در مقوله آموزش نکاتی کلیدی وجود دارد که باید بدان توجه ویژه ای نمود که در ذیل به آن ها اشاره می گردد .

مهارت ها در اسکیت به صورت یک دسته از حرکات مجرد هستند که از نظر محیطی به طور پیوسته انجام می پذیرند که در اصطلاح به آنها حرکات زنجیره ای و پیچیده گفته می شود .

از این رو باید مراحلی برای آموزش در نظر گرفت که بتوان مهارت را به طور کامل آموزش داد این مراحل به ترتیب ذیل می باشند :

۱) نمایش اولیه مهارت ( به صورت کامل )

۲) توضیحات شفاهی ( چرا این مهارت را آموزش می دهیم و به چه نحوی باید آن را تمرین کنیم )

۳) تکرار نمایش ( به صورت جزء به جزء )

۴) مرحله تمرین کردن ورزشکار

۵) مرحله گرفتن اشکال از سوی مربیان و رفع آن

۶) مرحله رفع و کامل کردن مهارت ( که بسته به نوع مهارت میتواند زمان زیادی را سپری کند )
نکته دیگری که باید به آن توجه شود ، این است که تمرین مهارت های اسکیت باید تا حد امکان برای ورزشکاران نونهال ، به جزءتبدیل شود و این حرکات باید در دو حالت ایستا ( بدون حرکت ) و پویا ( در حال حرکت ) انجام پذیرد .

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/skat1-300x200.jpg

زمینهایی که مسابقات اسکیت سرعت در آن برگزار می شود:
داخل سالن ( in door )
مسابقاتی است که داخل سالن و به طور معمول مسافتهای کوتاه در آن برگــــزار می گردد .که معمولا اندازه یک دور آن ۱۰۰ متر یا ۲۰۰ متر میباشد که در ۱۰۰ متر به صورت flat ودر ۲۰۰ متر بصورت flat و شیبدار می باشد.

خارج از سالن ( Out door )
این مسابقات خارج از سالن برگزار می گردد و به دو نوع تقسیم می شوند :
۱) Track :
مسابقاتی است که داخل پیست برگزار می شود و اندازه یک دور آن به طور معمول ۲۰۰ متر الی ۵۰۰ متر می باشد . ( در مسافتهای مختلف )
۲) Road :
مسابقاتی است که خارج از پیست و در جاده برگزار می شود ( در مسافتهای مختلف )

۳- اسکیت هاکی (In line hockey skating):

ورزش هاکی می تواند در روی یخ ، و یا با اسکیت ، و یا بدون کفش اسکیت ، بر روی چمن و با پا انجام بگیرد !

پیشتر به توضیح و بیوگرافی هاکی پرداخته ایم

۴ – اسکیت اگرسیو (Aggressive Skating):

اگرسیو در لغت به معنای خشن یا تهاجمی ست . این ورزش در سکوهای U ، سکوهای پرش و لبه های پله و جدول های کنار خیابان انجام می شود

بنابراین بیشتر جنبه ی نمایشی دارد و اکثراً در برنامه های تلویزیونی به نمایش در می آید

۵ – اسکیت بورد (Skate Boarding):

اسکیت بورد شامل یک تخته و چهار چرخ است که با خم شدن این تخته به چپ و راست ، چرخ آن نیز به چپ و راست متمایل می شود و این ورزش از زیرشاخه های اسکیت اگرسیو است که در سکوها و لبه ی جدولهای خیابان و مخصوصاً میله های کنار پله ها و باشگاه ها انجام می شود

 

چون این اسکیت به پا بسته نشده است ، یکی از سخت ترین رشته ها می باشد و حرکات نمایشی سخت ، و زیبایی با آن انجام می شود

۶ – اسکیت مانع (Free Style):

در این رشته ، ۲۰ مخروط با فاصله ی ۸۰ سانتی متری ، و یا ۲۰ مخروط با فاصله ی ۵۰ سانتی متری ، و یا ۱۴ مخروط با فاصله ی ۱۲۰ سانتی متری می چرخند ؛ و با انواع و اقسام رقص پاها و حرکات سریع پا ، از بین این موانع عبور می کنند و این رشته در ایران بسیار نوپا می باشد و تعداد بازیکنان آن ، انگشت شمار است و از مزایای این رشته این است که در محیط بسیار کوچک نیز می توان آن را به راحتی تمرین کرد

یکی دیگر از رشته ها Free style ، Speed Slalom است که شرکت کننده گان در این مسابقه باید بتوانند ۲۰ مخروط را با فاصله ی ۵۰ سانتیمتر ، در مدت زمان هر چه کمتر با یک پا ، به صورت زیکزاگ یا مارپیچ رد کنند

از دیگر رشته های فری استایل ، Ramp free jump است که انواع پرش های زیبا در سکوهای مختلف است

۷ – رشته این لاین تفریحی (inline):

وسیله ی بازی ی این رشته ، همان اسکیت هایی است که غالباً در پارک و اماکن عمومی مشاهده می شود و چون این اسکیت در پا راحت تر از انواع دیگر اسکیت ها می باشد ، از این وسیله به عنوان وسیله ی نقلیه و تفریح معمولی استفاده می شود

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/barcelona-ifsa-2009-300x224.jpg

تجهیزات اسکیت:

کفش اسکیت : در ابتدا برای یادگیری اسکیت سرعت استفاده از کفشهای چهار چرخ و ساق بلند نه تنها ضرری ندارد بلکه توصیه نیز می شود اما بعد از یادگیری باید روی کفشهای پنج چرخ و ساق کوتاه تمرین کرد تا به آنها کاملا عادت کنیم زیرا در پیشرفت و موفقیت در مسابقات به ما کمک میکنند کلاه ایمنی: کلاههای ایمنی نبایستی پشت سر گذاشته شود ، باید جلوی سر و بالای ابرو قرار بگیرد تا کلاه ایمنی رو.ی سر لیز نخورد و در دید اسکیت باز در طول مدت مسابقه یا تمرین خللی ایجاد نکند . دستکش ، زانو بند ، آرنج بند: می توان در مسابقات استفاده نمود

لوازم ایمنی ( مچ بند ، آرنج بند ، زانو بند ) :

انواع لوازم ایمنی که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم در گروه های سنی پایین تر و مبتدیان مورد استفاده می باشد ولی در بزرگسالان و در سطح مسابقات حرفه ای معمولا رایج نمی باشد و از این گروه لوازم ، بستن کلاه ایمنی الزامی می باشد .

کلاه ، اصلی ترین و مهم ترین وسیله ایمنی جهت محافظت از استخوان جمجمه می باشد و همینطور حالت ایرودینامیک را ایجاد می نماید .

کلاه سرعت :

این نوع کلاه از وزن کم و از جنس کائوچویی و رویه پلاستیکی سخت تشکیل شده که در آن شیار هایی جهت عبور هوا و تهویه گذاشته شده است که این نوع کلاه در تمام مسابقات مورد استفاده می باشد .

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/kolah01-300x300.jpg

آچار :

برای بستن پیچ های اسکیت بر روی فریم و پیچ بوت ، از آچار های آلنی استفاده می شود در زیر یک نمونه آز آن دیده میشود .

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/achar01.jpg

کفش اسکیت :

کفش های اسکیت عموماً از دو بخش مجزای فریم و بوت تشکیل شده که در قسمت فریم ، چرخ ها ، بلبرینگ و بوشها نصب میشوند و بوت که از جنس خیلی سخت فیبر کربن می باشد ، ساخته می شود و این سختی به این دلیل است که با کمترین انعطاف بتواند از مچ به پایین پا را به خوبی محافظت کند .

از ویژگیهای عمده کفش های اسکیت ، می توان به استحکام لایه بیرونی و همینطور راحتی داخل کفش اشاره نمود . در قسمت مچ پا باید بیشترین ساپورت را داشته باشد چرا که اگر این قسمت دارای انعطاف پذیری بیش از حد و نرم باشد ، بازیکن در اجرای برخی تکنیک ها دچار مشکل خواهد شد . الیاف فیبر کربن با توجه به شرکت و کشور سازنده آن که مشخصات را ذکر می کنند ، متفاوت می باشد . درصد الیاف و مواد اولیه در کفش های حرفه ای در بیشترین درجه قرار دارد .

تنظیم فریم:

اگراین خط را به عنوان یک خط مرکزی و نشانه ای برای تنظیم در نظر بگیریم ، بهتر است در هنگام تنظیم فریم ، این خط از سمت جلو کمی به سمت انگشت شصت و از سمت انتها ، به سمت داخل پاشنه کشیده شود .

- بستن فریم و چرخ ها در اسکیت های پای چپ و راست کمی متفاوت است .

- حدوداً دو سوم چرخ از جلو و عقب بیرون می باشد .

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/frame01-176x300.jpg

لباس های اسکیت سرعت :

جنس لباس اسکیت ازانواع پارچه ای استرچ می باشد . این لباس همان طور که در تصویر می بینید ، تنگ بوده و دلیلش آن است که جلوگیری از ورود هوا به داخل لباس کند . در هوای سرد نیز می توان از لباس های بلند و گرمی که برای زمستان در نظر گرفته شده ، استفاده نمود

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/lebas01-300x222.jpg

چرخ و انواع آن :

چرخ های اسکیت از دو بخش مرکزی وپیرامون تشکیل شده که در بخش مرکزی آن جایگاه ویژه بلبرینگ تعبیه شده که در سایز های استاندارد و از جنس پلاستیک فشرده می باشند . این چرخ ها به نسبت مسابقات و زمین مسابقه از جنس و الیاژهای گوناگون ساخته می شوند و مورد استفاد قرار می گیرند . در گذشته چرخ ها از” ۸۰ میلی متر” تا ” ۸۸ میلی متر” برای بزرگسالان استفاده می شد اما امروزه چرخ هایی با سایز های ” ۹۰ تا ۱۱۰ میلی متر ” مورد استفاد قرار می گیرند . چرخ هایی که امروزه از آن ها برای مسابقات استفاده می شوند ، قبل از شروع مسابقات ، شرکت های سازنده ، برای ساخت چرخ مناسب آن زمین اقدام می نمایند

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/charkh01-300x258.jpg

بلبرینگ :

یکی از مهمترین قسمت های کفش اسکیت می باشد که در صورت مرغوبیت بالا سرعت بیشتری به ما خواهد داد .

بلبرینگ ها در سایز های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . که در دو سایز استاندارد ” ۶۰۸ ” و” ۶۸۸ ” بیشترین استفاده را دارد . جنس ساچمه بسیار مهم است که یکی از آن ها سرامیکی بوده که دارای کمترین اصطکاک و استحکام بسیار بالا می باشد .

بوش :

قسمت داخلی بلبرینگ توسط بوش و قسمت خارجی آن توسط فریم ، محکم می شود لذا از چرخیدن حلقه میانی بلبرینگ جلوگیری می کند که این عمل خود ، باعث چرخیدن ساچمه های بلبرینگ می گردد . جنس این بوش ها به علت وزنشان از آلومینیوم می باشند

فریم اسکیت :

معمولا از سبک ترین و مقاوم ترین آلیاژها ساخته می شود و در سایز ها و شکل های مختلف نسبت به سن افراد مورد استفاده قرار می گیرند . اندازه بین دو پیچ از” ۱۶۵ تا ۱۹۵ میلیمتر” می باشند و دارای محل بسته شدن چرخ از سایز های ” ۸۰ تا ۱۱۰ میلی متر” به تعداد ” ۳ تا ۴ چرخ ” وجود دارد

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/frame02-300x120.jpg

نکات قابل توجه :
پوشیدن جوراب مناسب و اسکیت مناسب و اطمینان پیدا کردن از بسته شدن بندها وجوراب اسکیت و اطمینان از جا افتادن پا در درون کفش ضروری است .بعد از پوشیدن اسکیتها برای اطمینان پیدا کردن از مناسب بودن و سالم بودن کفش ، کفشها را روی لبه های داخلی و بیرونی بخوابانید وسپس مچ پا را به جلو خم نمایید.

کلاه ایمنی باید به سر داشته باشید به صورتی که بندهای آن تا زیر گلو آمده و در دو طرف تا زیر گوش بیاید و روی گوش را نگیرد ( کلاه باید فیت یر باشد و تکان نخورد.

تاریخچه اسکیت در ایران:

اولین پیست اسکیت در سال ۱۳۶۹-۱۳۶۸ به نام شهید چمران در تهران افتتاح شد و بنا بر درخواست مردم و شناخت آنها نسبت به اسکیت که ورزشی پر تحرک و پر نشاط است در سال ۱۳۶۹-۱۳۷۰ پیستی سر باز در پارک ملت تهران افتتاح شد این پیست چون در دید مردم بود اسکیت جای قابل توجهی در بین مردم پیدا کرد و پیست های زیادی در سراسر کشور آغاز به کار کرد در سال ۱۳۸۰اولین تیم اسکیت ما به مسابقات آسیایی ۲۰۰۱ تایوان راه یافت

در ۲۰ سال گذشته اسکیت به عنوان یک ورزش خارجی محسوب می شد و در بطن فدراسیون ورزش همگانی به عنوان انجمن، هدایت به فعالیت خود ادامه می داد.

در شهریور ماه سال ۱۳۸۴ کارشناسان وقت سازمان تربیت بدنی به این نتیجه رسیدند که اسکیت را باید در قالب یک فدراسیون اداره کرد.

این مهم در زمان جناب آقای مهندس مهر علیزاده ( رییس اسبق سازمان تربیت بدنی) محقق شد و جمشید وزیری به عنوان اولین رئیس فدراسیون جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید. بعد از وی حلیم شرعی به عنوان سرپرست به خانواده اسکیت پیوست و مدتی این فدراسیون تحت سرپرستی او بود. بعد از وی نیز دکترفریبا محمدیان باحکم وزیر وقت دکتر عباسی سرپرستی اسکیت را بر عهده گرفت و در نهایت با برگزاری مجمع انتخاباتی در سال ۱۳۹۲ وی به عنوان اولین بانوی ایرانی سکان هدایت فدراسیون را در اختیار گرفت.

در طی این مدت رشته اسکیت در کشور صاحب جایگاه ویژه ای شده است. زیر شاخه های اسکیت که در کشورمان فعال می باشد، عبارتند از:

- اسکیت سرعت که هم بر روی کف پوش های متنوع و هم بر روی یخ برگزار می شود

- اسکیت هاکی که هم بر روی کف پوش های متنوع و هم بر روی یخ برگزار می شود

- اسکیت هنری که هم بر روی کف پوش های متنوع و هم بر روی یخ برگزار می شود

- اسکیت بورد و اگرسیو

- اسکیت فری استایل

- رول بال

در سالیان گذشته اسکیت ایران پیشرفت بسیار کرده و در حال حاضر در تمام استانهای کشور، پیست های متعدد آماده خدمات رسانی به علاقه مندان به این ورزش هستند. در فصل تابستان نیز مدارس ، آموزشگاهها ، و فضاهای خالی تبدیل به آموزشگاه اسکیت می شوند و می توان از پیر و جوان گرفته را در بین ورزشکاران مشاهده کرد.

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/freestyle_1.jpg

قهرمانان اسکیت ایران:

اگر بخواهیم نام اسکیت بازان ایرانی رابنویسیم تعداد زیادی هستند چه آنها که در کشور مقام کسب کردن چه آنها یی که در خارج از کشور مقام کسب کردن من نان تعدادی از آنها را به صورت تصادفی برای شما می نویسم که البته بین اسکیت بازان ایرانی شصت در صد آنها دختران هستند

نگین دادخواه: به مقام ششمی رقابت های آسیایی دست یافت. سارا فرشتیان: نفر اول تیم ملی اسکیت بانوان کشور است مهرماه ۸۵ مسابقات آسیایی چین تایپه، موفق به کسب مقام سوم آسیا در ماده ۵۰۰ متر، مقام ششم در مادۀ ۲۰۰متر، مقام ششم در مادۀ ۲۰ کیلومتر جاده و مقام چهارم در مادۀ ۳۰۰۰ متر داخل پیست شد،محمد صالحی در مسابقات آسیایی در چین در رشته های مختلف مقام های هفتم و ۸ و نهم و چهارم و یازدهم را کسب کرد . پوریا واحد:رکور دار در اسکیت پانصد متر سرعت در ایران است.

اسکیت پارک­های تهران و ایران:

در تهران غیر از زمین­هایی که رسیدگی نشد یا به عمد تخریب شد (مثلا پیست تابان در رسالت یا اسکیت پارکی که خود اسکیترها داخل یک استخر در شهرک آپادانا ساخته بودند)، باشگاه انقلاب، پیست اسکیت شتاب در گیشا، و در شهرک صدرا زمین­هایی برای این رشته ساخته شده است. زمین­هایی نیز احتمالا در پارک آب و آتش و ورزشگاه آزادی ساخته خواهد شد.

در استان­های دیگر می­توان از زمین­های اسکیت تبریز، مشهد، کاشان، قم، یزد، اصفهان و کیش نام برد.

آسیب های شایع اسکیت:

آسیب های مغزی، دلیل اصلی صدمات منجر به مرگ در حرکات ورزشی گوناگون از جمله اسکیت سواری است. ضربه مغزی ممکن است حتی با….
آسیب های مغزی، دلیل اصلی صدمات منجر به مرگ در حرکات ورزشی گوناگون از جمله اسکیت سواری است. ضربه مغزی ممکن است حتی با….

http://up.stronghold-games.ir/up/mostafabaghi/Pictures/esk-300x225.jpg

۱) آسیب جمجمه

آسیب های مغزی، دلیل اصلی صدمات منجر به مرگ در حرکات ورزشی گوناگون از جمله اسکیت سواری است. ضربه مغزی ممکن است حتی با ضربه ای مختصر به سر ایجاد شود و به بیهوشی یا از دست دادن تعادل، بروز اختلال در هماهنگی حرکات، قوه ادراک، شنوایی، حافظه و بینایی منجر شود. در صورتی که از کلاه محافظ استفاده نشود، این آسیب در اسکیت سواران مشاهده می شود.

۲) آسیب ران، ساق و پا

استخوان بازو و پا در ورزش اسکیت سواری بیش از همه در معرض شکستگی قرار دارند. استخوانهای پا از ران تا کف آن بسیار مستعد شکستگی در اثر فشار هستند و زمانی رخ می دهند که ماهیچه ها دچار پیچیدگی شده یا از انقباض بیش از حد موجب خم شدن و شکستن استخوان می شوند.

۳) آسیب تنه دست

یک سوم تمام صدمات ورزشی را در اصطلاح رگ به رگ شدن می گویند. این آسیب درواقع پیچیدن یا پارگی قسمتی از رباط است. رباط رشته محکمی است که پیوند دهنده استخوان ها به یکدیگر بوده و مفاصل را محکم در جای خود نگه می دارد.

4) آسیب مچ دست

ضرب دیدگی یا پیچ خوردگی از انواع دیگر آسیب های شایع در ورزش اسکیت سواری است. این حالت پیچیدگی و کشش ماهیچه یا تاندون است که گاهی به پارگی آنها می انجامد. تاندون ها بافت های محکمی هستند که پیوند دهنده ماهیچه ها به استخوان ها هستند.

۵) آسیب مچ پا

ضرب دیدگی یا پیچ خوردگی از انواع دیگر آسیب های شایع در ورزش اسکیت سواری است. این حالت پیچیدگی و کشش ماهیچه یا تاندون است که گاهی به پارگی آنها می انجامد. تاندون ها بافت های محکمی هستند که پیوند دهنده ماهیچه ها به استخوان ها هستند.

شیوه های درمان مصدومان اسکیت سواری
درمان صدمات مختصر بافت نرم معمولا شامل محکم بستن محل آسیب دیده با نوار کشی، کمپرس یخ و استراحت است. داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی برای تورم کیسه های مفصلی تجویز می شوند.

برای تاندون های آسیب دیده داروهای ضد التهاب همراه با ورزش مخصوص تجویز می شود. اگر تاندونی دچار پارگی شده باشد، برای درمان آن به عمل جراحی نیاز است. جراحی های ارتوپدی برای پیچیدگی ها یا ضرب دیدگی های جدی توصیه می شوند. درمان این صدمات شامل برطرف کردن درد و التهاب و برگرداندن ورزشکار به حالت و توانایی های اولیه اوست.

به طور معمول به ورزشکارن آسیب دیده توصیه می شود که تا بهبود کامل، فعالیت های خود را محدود کنند. پزشک آنها شاید تمرین های خاصی را برای ورزشکاری که دچار آسیب های متعدد شده است تجویز نماید اما صدمات جدی، ورزشکار را برای مدتی از انجام عملیات ورزشی محروم خواهد کرد.

شیوه های پیشگیری
کودکانی که می خواهند در ورزش اسکیت سواری شرکت کنند باید ابتدا از سوی متخصص معاینه شوند و درباره نوع ورزشی که می خواهند انجام دهند باپزشک خود مشورت کنند. پزشک باید:

هرگونه آسیب قبلی را با دقت معاینه کرده و اهمیت آن رابسنجد.

در صورت لزوم برای جلوگیری از رشد نامطلوب عضلات و استخوان های کودک تمرین های اضافه تجویز نماید.

به سیستم استخوان بندی و دستگاه گردش خون کودک توجه کند و قابلیت بدنی او را تایید یا ردکند.

همان طور که می بینید اگر پزشک بداند که ورزش مورد نظر شماچیست می تواند بگوید که کدام بخش بدن بیشتر در معرض فشار خواهد بود و به این ترتیب، می تواند برای جلوگیری از آسیب های احتمالی توصیه هایی بکند.

۶ برنامه دیگر برای جلوگیری از آسیب های ناشی از اسکیت سواری عبارتند از:
۱) حفظ فرم صحیح بدن

۲) اطلاع و اطاعت از قوانینی که موجب تنظیم حرکات می شود.

۳) استراحت در هنگام خستگی، بیماری یا درد

۴) استفاده نکردن از نیرو بخش های مصنوعی.

این مواد ممکن است توانایی شمارا درلحظه افزایش دهند امادر دراز مدت با خطر مرگ همراه هستند.

۵) مراقبت و استفاده صحیح از لوازم ورزشی

۶) پوشیدن لباس های مناسب و به کار بردن لوازم محافظ (مانند زانوبند و کلاه ایمنی)

منابع:

وبلاگ آموزشی اسکیت سیمر

آسمونی

تارنما باشگاه اسکیت شتاب

آفتاب

وبلاگ اسکیت

بیتوته

سیمرغ

تارنما فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران

وبلاگ دنیای ورزش

ایران مطلب

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 1,162
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 2,508
  • بازدید ماه : 4,812
  • بازدید سال : 43,386
  • بازدید کلی : 672,782
  • کدهای اختصاصی